Hur påverkar stress vår hälsa?

23 maj, 2021

Hur påverkar stress vår hälsa?

Vad är stress?

De flesta förknippar stress med ett fulltecknat schema och att helt enkelt ha mycket att göra. Men vad är stress egentligen? Stress kan vara många olika saker som belastar kroppen, både fysiologiska och psykologiska/emotionella.

Fysiologisk stress

Visste du t ex att en mycket hög stressfaktor för kroppen är att ha näringsbrister och en dåligt fungerande matsmältning? Eller att gå med ett svängande blodsocker? Detta gör att kroppens processer inte fungerar med lätthet som de ska, utan kompromisser, justeringar och anpassningar behövs ständigt göras för att vi ska fungera så gott det går efter aktuella förutsättningar. Hur vet man då om man är drabbad av något sådant? Vanligtvis ger kroppen dig signaler på att något är ur balans, såsom svullen mage, trötthet, huvudvärk, hjärndimma, allergier, hudproblem, svårt att gå ner i vikt till exempel.

Överträning i allmänhet och långvarig konditionsträning i synnerhet är en annan faktor som kan stimulera stresshormoner och belasta kroppen mer än den klarar att bygga upp, vilket ju är motsatsen till syftet med träningen. Dock utgör även vår tids utbredda stillasittande en stress för oss, så att hitta balans och rätt typ av träning är nyckeln.

Emotionell stress

Sedan har vi den emotionella stressen som också har många olika ansikten. Här kommer den fulla kalendern in, vilket egentligen kan beskrivas som resursbrist i förhållande till prestationskrav, eller att vi helt enkelt vill mer än vi klarar av att hantera. Annan emotionell stress kan vara besvärliga relationer, antingen till våra närmsta eller till våra arbetskamrater eller andra människor i vår omgivning till exempel. Ofta handlar det om att vi krockar med olika egenskaper än de vi själva besitter och att vi har svårt att förstå att alla människor agerar och skapar beteenden utifrån sina egna egenskaper.

Hög mikrostress

Något som idag också påverkar vår emotionella stress är att ha en hög mikrostressdos. Du vaknar på morgonen, det första du gör är att du sträcker dig efter mobilen för att kanske stänga av alarmet, och plötsligt ligger du där och scrollar i favoritappen och hjärnan får direkt en mängd intryck att hantera. När tiden börjar bli knapp och du måste stiga upp kanske det kommer ett pling från jobbmailen, yngsta barnet ropar ”mamma”, du tittar dig i spegeln och tänker en negativ tanke om dig själv, det plingar igen i mobilen, ett meddelande från en vän som undrar om du har fixat presenten till den gemensamma vännens födelsedagskalas i helgen, barnet ropar på nytt ”mammaaaaa”, du tittar till in i vardagsrummet och tänker att ”måste städa här i helgen”, tonåringen ropar från sitt rum ”mammaa jag missar bussen, kan du köra mig?” Du masar dig ut i köket och inser att kaffet är slut, och nu börjar det att susa i bröstet på dig och egentligen vill du bara sätta dig ner på golvet och skrika. Du kanske inte har det precis så här, eller så känner du helt igen dig – oavsett, så är det oerhört vanligt att idag ha dagarna fyllda av denna ackumulerade mikrostress. Och många är inte medvetna om hur mycket den faktiskt påverkar oss. Låt oss göra ett tankeexperiment;

Sätt dig tillrätta och blunda en liten stund. Föreställ dig en citron. Föreställ dig att du delar den med en kniv, och tänk på den blanka, saftiga ytan. Tänk nu att du tar ett rejält bett i citronen, så att det rinner i mungiporna och du suger i dig saften. Lägg nu märke till hur detta känns i kroppen. Drar det i kinderna? Ryser du i nacken? Vad som är spännande här är att det ju inte finns någon citron. Den finns bara i dina tankar. Ändå kan det skapa fysiska reaktioner i kroppen. Vi blir till stor grad påverkade fysiskt av våra tankar och av vår stress. Att leva i dagens samhälle innebär att vi alla på något sätt utsätts för stress av något slag, eftersom stress är så mångfacetterat är det få som är förskonade.

Vad ska man då göra för att minska på stressen? Mina bästa tips är att angripa de olika stressområdena och se vad som påverkar dig mest, minska där du kan minska och lägg till daglig, aktiv återhämtning.

Vad är viktigt för dig?

Fundera över vad i livet som faktiskt är viktigt för dig, vilken riktning du vill ha – vart vill du? Finns det saker du gör idag som egentligen inte är viktiga – eller finns det saker som är viktiga som du inte ger plats åt?

Planera, prioritera och schemalägg

Försök att få översikt på allt du har att göra eller behöver ta itu med, både privat och jobbrelaterat, börja med att skriva ned en lista. Rita sedan upp 4 rutor av ett A4-papper där de olika rutorna är prioriteringsordning. 1. Högsta prio 2. Kan vänta till nästa vecka, ev kan någon annan göra det? 3. Planera in lite längre fram – är viktigt, men inte akut just nu. 4. Här hamnar saker som egentligen inte är varken viktiga eller akuta – fundera på om du alls behöver göra detta?

Skriv sedan deadline på när de olika sakerna behöver vara klart. Sista steget blir att lägga in det i ditt schema så att du vet när du har avsatt tid för att göra det. På så sätt finns det inget utrymme att glömma saker, eller att skjuta på saker. Du behöver heller inte ha dem i huvudet, vilket är en minskad belastning för din kropp.

Minska fysisk stress

Se till att äta en näringstät mat som inte stör din matsmältning, för att hålla en god näringsstatus. Protein, en bra fettkälla och en mängd grönsaker till, både tillagade och färska. Håll ditt blodsocker på en jämn nivå, dvs ät inte livsmedel som höjer ditt blodsocker för mycket eller för ofta. En särskild uppmaning till kvinnor: Ät så att du blir mätt! Att ”banta” eller att dra ner på näringsintag är mycket stressande för kroppen – den känner sig inte trygg för överlevnad. Se också till att träna smart. Hellre styrketräning än för mycket konditionsträning.

Reflektera över dina relationer

Har du några relationer som ger dig en klump i magen, eller som ofta är en orsak till negativa tankar hos dig? Ta en stund och reflektera över vad det kan bero på och hur du kan förhålla dig till det. Kan det vara så att era egenskaper krockar och att den insikten kan förbättra situationen? Kan det vara så att det är relationer du faktiskt på något sätt bör avsluta? Att förbättra dina relationer kan göra underverk på hälsan.

Minska din mikrostressdos

Reflektera över vilken mikrostress du inte kan göra så mycket åt och hur du istället kan förhålla dig till den, t ex familjelogistik. Se till att minska på den mikrostress du faktiskt kan påverka, såsom ständigt mobilsurfande i tid och otid – prova att schemalägga din tid på sociala medier eller när du ska ta hand om mailen till exempel. Om ett stökigt hem stressar dig – kan du prova att reflektera över vad som är viktigt, eller faktiskt schemalägga även din städning?

Lägg till aktiv återhämtning

Även om det känns som återhämtning när man ligger och ser på TV i soffan  efter en tuff dag, så är det faktiskt inte riktigt det. Kanske att kroppen får vila lite, men hjärnan får ingen aktiv återhämtning. Att gå en promenad i skogen, att ligga på en spikmatta, att meditera, att sitta och göra ingenting och reflektera, att ge sig hän åt en hobby, att ta en kalldusch eller att vinterbada, att göra andningsövningar, att utföra mindfulness och/eller yoga – är sådant som räknas till aktiv återhämtning. Då tränar vi hjärnan att gå in i den del av vårt nervsystem som står för reparation och vila. Mer om detta i ett kommande inlägg!

Malin Sjöstedt

Funktionsmedicinsk Hälsocoach


Kategorier

Livsstil
Stress

Fler inlägg

22 juni, 2021

60 eller 100 – vad väljer du?

Att leva livet eller bara överleva det? Har du någon…

Läs mer
23 maj, 2021

Hur påverkar stress vår hälsa?

Hur påverkar stress vår hälsa? Vad är stress? De flesta…

Läs mer
1 maj, 2020

Livsstil – vad är det?

Kanske har du tänkt någon gång eller till och med…

Läs mer